X TERUG

RECENSIES TOUR DE LANCE

Biblion recensie, redactie 2006

De auteur, journalist van beroep, doet in vogelvlucht verslag van de zeven overwinningen die Lance Armstrong in de Tour de France wist te behalen. Vooraf wordt in kort bestek inzicht gegeven in de persoon Lance, zijn gevecht tegen de kanker en zijn motivatie om de beste te willen zijn. De zeven Touroverwinningen worden boeiend en zonder opsmuk beschreven, waardoor de gebeurtenissen uit die jaren weer tot leven komen. Het zijn geen romantische verhalen; de lezer wordt duidelijk, wat de wielrenners ervaren en welke belangen er spelen. De invloed van Lance op de Tour maken van hem een legendarische winnaar, die grote namen van voordien toch een beetje deden vergeten. Dit is ook het gevolg van de toenemende invloed van de media, die prachtige beelden van winst en verlies in de huiskamer brengen. Prachtige Tourgeschiedenis van 1999 tot 2006, leesvoer voor de echte fietsliefhebbers. Geen illustraties, kleurenfoto van wedstrijdmoment op de omslag. Eerder verschenen van deze auteur de verzamelde columns 'Lance en de rest' en 'Lance op z'n best'.

Fiets juni 2006

Raymond Kool blikt in zijn boek terug op de zeven jaar durende heerschappij van Lance Armstrong in de Tour de France. Hij doet dat door chronologisch door de geschiedenis te wandelen, een vaak niet al te inspirerende manier van werken. Hij vult het best leuk in en schrijft het best leuk op, maar op de een of andere manier kan het mij allemaal niet zo boeien. Misschien ben ik, net als de meeste van zijn concurrenten, Armstrongmoe, misschien is het niet mijn stijl. Lees het boek daarom vooral zelf, om het met me eens of oneens te zijn. (RM)

Sportweek 20-6-2006

Begenadigde auteurs smullen van terugkerende wielerthema's als opofferingsgezindheid, eenzaamheid, angst en dapperheid. Boeken vol zijn er geschreven over heroïsche man-tegen-man gevechten, uitgekiende ploegentactieken en gitzwarte dopingrellen. Zo'n boek is Tour de Lance niet. Zeker niet in de eerste zeven hoofdstukken. De verhalen gaan over de eerste zes zeges van Lance Armstrong in de Tour de France. Per hoofdstuk wordt er een eindoverwinning doorheen gejast. Het resultaat is er naar: auteur Raymond Kool wil te veel informatie per bladzijde kwijt en doet dit door zich in staccato zinnen te bepreken tot pure feitelijkheden. Het tweede deel van het boek is beter. Hierin wordt aan elke etappe van de laatste Tour van Lance (2005) een hoofdstuk gewijd, waardoor er veel meer ruimte is voor diepgang, verbanden en creatieve beschrijvingen.

NAAR BOVENZIJDE PAGINA