X TERUG

RECENSIES LANCE EN DE REST

Tourdefrance.nl 25-6-2004

Wordt Lance Armstrong de komende maand de eerste wielrenner, die zes keer de Tour de France op zijn naam wist te brengen? Het is de vraag, die vele wielerliefhebbers bezig houdt. Ook journalist Raymond Kool komt er in zijn beschouwingen over de Tour de France-edities van de afgelopen jaren niet onderuit. Dat blijkt wel uit de titel van zijn boek “Lance en de rest”. In zijn boek laat Kool de meest memorabele etappes van de afgelopen jaren nog eens de revue passeren. Zo ontstaat er een fascinerend beeld van de hedendaagse Tour de France.

Raymond Kool heeft voor zijn boek geen afgetrapte paden opgezocht. Integendeel zelfs. Hij schrijft regelmatig over de achtergronden van bepaalde prestaties. Zo is het hoofdstuk over de Nederlandse Tourmythe in Bordeaux daarvan een aardig voorbeeld. In Bordeaux blijkt bij een kleine wijnproeverij, dat Belg Marc Wauters meer verstand van wijn heeft dan de Nederlander Michael Boogerd. Servais Knaven zorgde vorig jaar met zijn triomf in de wijnstad voor de dertiende Nederlandse zege in Bordeaux. De stad aan de Gironde zou dus een Nederlandse enclave zijn, werd ooit beweerd. Raymond Kool stelt simpel vast, dat de Belgen al 22 keer in Bordeaux het zegegebaar konden maken. Hoezo, Nederlandse enclave? En zo staan er wel meer leuke anekdotes in het boek van Kool. Voormalig sprinter Laurent Jalabert, die zich tot bergkoning laat kronen en dopingzondaar Richard Virenque, die terug op grote hoogte knokt en zelfs een dag de gele trui draagt. Erik Dekker, die in 2000 iedereen verbaast met drie etappezeges en Michael Boogerd over zijn jongensdroom om een grote Alpenrit te winnen.
Het Tourgekke Duitsland wordt beloond met de wederopstanding van Jan Ullrich, terwijl België helemaal uit zijn dak gaat bij de gele trui van Marc Wauters. “Lance en de rest” is een boeiend en vlot geschreven boek om mee te nemen op vakantie of te lezen in afwachting van de passage van de Tourkaravaan.

Biblion recensie, Henk Ewoldt

Vanaf 2000 schrijft de auteur als journalist op zijn eigen website dagelijks verhalen over de ontwikkelingen in de Ronde van Frankrijk. Hij doet dit op basis van televisieobservaties, die de beste registratie van het wedstrijdverloop bieden. Tot 2004 leverde dit 84 online verhalen op. Een selectie hieruit wordt nu aan een groter publiek van wielerliefhebbers in gedrukte vorm aangeboden. Lance Armstrong vervult hierin de hoofdrol, maar ook de incidentele Nederlandse successen en bijzondere gebeurtenissen, zoals het overlijden van Marco Pantani komen aan bod. De meest memorabele etappes van de laatste jaren passeren de revue, vaak met een dagthema en altijd voorzien van cijfers over de uitslag. De journalistieke benadering levert een beeld op van de hedendaagse Tour de France, nog voor de editie van 2004. Voor mensen met een kort geheugen is dit een pretentieloze opfrisser van een vakman. Dagblad de Telegraaf werkte mee aan de totstandkoming. De website van de auteur wordt niet genoemd.

Sport International juni 2004

Veronica Magazine

Wieler Revue juni 2004